Hablo espanol? - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Tamara van der Meule - WaarBenJij.nu Hablo espanol? - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Tamara van der Meule - WaarBenJij.nu

Hablo espanol?

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

22 September 2014 | Nicaragua, Estelí

Na een week in dit bijzondere land slechts 1keer een computer grzien. Ik probeer het kort te houden want ik typ op mijn telefoon. Deze heeft trouwens 0 bereik dus hij staat op vliegtuig modus, smsjes gaan helaas niet. Het is hier 7uur eerder dan in NL, dus op dit moment ligt NL op 1oor.
In de hoofdstad Managua kom je aan maar er is niks te beleven. Leon zou mooi zijn en een hoop te doen. Maar na een museum (wat niet veel meer was dan een oude gevangenis met wat papier mache poppen) en een kathedraal hadden we t gezien. Alle straten lijken op elkaar, overal zwervers die plastic verzamelen, straathonden, tentjes die cola in een plastic zakje verkopen enz. Met lopen altijd naar beneden kijken anders val je in een gat van 30cm voor de stroom en gas meter van het huis ervoor. Een toeristen office is er wel maar was dicht, dag erna was hij oprn maar een plattegrond van Leon? Nee, die had ie niet meer... Erg veel aan gehad dus! Vanuit hier hebben we een Volcano tour gedaan. Na een flinke klim met een soort snowboard slee kan je zittend op dat ding naar beneden. Super gaaf was dat! Remmen? Met je voeten ernaast.. Ik heb het geprobeerd maar je knalt gewoon met meer dan 30km per uur naar beneden!
Het eten is niet veel bijzonders. Pannenkoeken zijn droog en alleen te eten met mucho mucho suiker, rijst met bonen krijg ik niet weg, brood is bijna niet te vinden en de hamburgers is een broodje met een stuk dun bieflapje. Met 1 hap trek je t zo tussen t broodje vandaan.. Maargoed, bananen met dragonfruit♥♥en mariakoekjes zijn altijd geschikt als ik ontbijt en lunch.
De volgende trip was naar een mangrove bos, mooi om te zien. Mannetje van de tour sprak geen woord engels, dus met mijn gebrekkig spaans hebben we lekker gekletst ;) savonds hebben we In de regen over het strand gelopen. Uuren leek het, voordat we een schildpad op het strand zagen, onderweg naar een plek om zijn eitjes te begraven. Gelukkig bliksemde het flink, met elke flits konden we m zien. Magisch om te zien. Hierna worden ze opgegraven en op de militaire basis gelegd om te beschermen tegen locals die eieren eten en krabbetjes en vogels. Als ze uit gekomen zijn laten ze ze los in de zee. Wij hebben ook zo'n kleintje losgelaten sochtends! Terug in Leon de Telica tour geboekt, privé tour omdat het laag seizoen is. Meer dan een uur over een 'weg' gehobbeld en daarna een uur naar boven klauteren. De gassen van de vulkaan zijn smerig en slecht voor je longen dus was nogal zwaar. Eenmaal boven vergeet je dit, want als het donker is gloeit het magma in de krater supermooi. Bijzonder om dit te zien! In het pikke donker met een zaklamp op je kop naar beneden gelopen. Stenen tollen onder je voeten vandaan en je moet goed uitkijken. Als je daar valt kan niemand je helpen!
Voor 3euro mag je hier 2uur in een bus dus we zitten nu in Esteli, bekend om sigaar fabrieken, benieuwd wat we hier mee maken. Als ik alles moet omschrijven wat ik hier zie, heb ik van een week al een heel boek.. Kortom, ik maak genoeg mee we hebben t naar ons zin en we gaan nog lang niet naar huis!

• 22 September 2014 - 10:15

Marian:

Wat een geweldige reis maken jullie heel veel plezier. Groetjes Marian

• 22 September 2014 - 13:48

Irene Exoo:

Hoi hoi, wat een heerlijke avonturen. En ik zit hier maar een beetje te herstellen op de bank. Alleen die bliksem was ik nou niet echt jaloers op haha. Alhoewel het een prachtig gezicht moet zijn geweest. Ooit van die grote schildpadden in de zee gezien, ook een beschermd gebied waar die eitjes gelegd werden. Mooi hoor heel anders dan in de dierentuin he ! Zo in t eggie. En vulkanen super zeg! Nou nog heel veel plezier en groetjes aan je pa. Uit Tilburg dikke kus ireen xxx