Esteli Somoto San Ramon Matagalpa & Granada - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Tamara van der Meule - WaarBenJij.nu Esteli Somoto San Ramon Matagalpa & Granada - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Tamara van der Meule - WaarBenJij.nu

Esteli Somoto San Ramon Matagalpa & Granada

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

28 September 2014 | Nicaragua, Granada

In Esteli ging ons avontuur verder met allereerst een toeristen office zoeken. Ze wezen naar een bar, daar wezen ze naar een hostel en daar had iemand een sleutel van een hokje wat ze een toeristen office noemen. We vragen om een tour, we betalen wat en ze gooien ons een taxi in, voila: Sigarentour! Het personeel rolt zo´n 400 sigaren per dag. Ook zijn er veel mensen aan het werk om de bladeren te sorteren op groote en kleur etc, aardig wat werk dus! Als laatst is er een vrouw die ze 1 voor 1 in plastic verpakt, leuke baan voor 30 dollar per week, 6 dagen per week! Tot nu toe hebben we bijna geen groenten kunnen eten, dus we gingen naar 1 van de 500 farmacia´s in de stad en kochten een doosje vitaminepillen. Dit was nogal raar, want de rest koopt pillen per stuk, er gaan 5 soorten in 1 zakje..

Het uitstapje naar de Somoto kloof was een groot succes! In bikini met zwemvest zwommen we in de rivier door de kloof heen. Af en toe een stroomversnelling waardoor je kont het flink te verduren krijgt. Dit had in nederland nooit gekund. Ook loop je op randjes die nogal glad zijn, als je eraf glijd val je gewoon dood.. Maar hier is dat allemaal geen probleem. We moeten vanaf rotsen van 6 meter hoog het water inspringen, zien leguanen, vleermuisjes, mega spinnen die over water rennen, mooie vlinders en nog veel meer. Gelukkig voor de veiligheid van de toeristen moet je je op het einde registeren haha

Onderweg in de bus naar Matagalpa word er door verkopers hun assortiment besproken en verkopen zo tandenborstels, pillen tegen parasieten, scheermesjes en eten. Het is ´Heilige maagd maria`dus groot feest in Matagalpa, dat een zusjes stad is van Tilburg! 7 grote drum bands met groepen marjotette meisjes dansen en spelen alsof hun leven er van af hangt. Savonds is er zelfs vuurwerk om dit katholieke feest af te sluiten.
In de stad is er een koffie museum, waar geen enkele koffieboon te vinden is. Gelukkig verkochten ze wel koffie.. Net buiten de stad was er een Castillo de chocola, een mini fabriekje die chocolade maakt, heerlijk!

San Ramon is niet erg bekend onder toeristen, de afgelopen maand waren wij de enige. We kwamen te slapen bij een gezin, geregeld door het toeristen bureau, ook weer in het spaans natuurlijk. Met de tour die we deden kwamen we langs brul apen, koffie plantage en een oude goud mijn. Deze was ondergelopen dus ook al zit er nog goud, ze houden er gewoon mee op. Tot je borst loop je in het water, zonder helm of wat dan ook. De vleermuizen zoefen om je hoofd heen als kleine helicoptertjes.

Helaas duurde de busrit wat langer dan we dachten, dus moesten we verplicht overnachten in de pokke stad Managua, waar alles 5 x zo duur is als ergens anders.

Nu zitten we in Granada, deze stad is super. Er is goed eten, wat meer te doen, het is door de piraten tijd 5 keer opnieuw opgebouwd. (Pirates of the carribean)
De zipline was geweldig! Hier mag je op z´n kop en als tarzan en op alle manieren door het bos zoeven.

Tot zover het avontuur, we zijn halverwege!

Groetjes, Tamara & Kees

• 28 September 2014 - 22:14