Si si !! Frekko frekko - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Tamara van der Meule - WaarBenJij.nu Si si !! Frekko frekko - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Tamara van der Meule - WaarBenJij.nu

Si si !! Frekko frekko

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

03 Oktober 2014 | Nicaragua, San Carlos

Een paar dingen beginnen echt op te vallen in dit land in vergelijking met andere landen waar we geweest zijn.
Ze zijn LUI! Echt liever lui dan moe, hele dag hangen ze in hun schommelstoel voor de tv. Als het warm is hebben de mannen hun shirt charmant over hun bierbuik omhoog getrokken en zo zitten ze je aan te staren als je wat vraagt. Ze doen ook net of ze geen engels kunnen, schijnen het heerlijk te vinden als jij lastig uit je spaanse woorden komt. Als ze je naar een bushalte hebben gewezen, vragen ze meteen om een dollar. Een boek wisselen in een hostel kost 2 Dollar, ook al heb je daar 2 nachten geslapen.
Klokken zijn erg zeldzaam, want ten slotte staat overal de tv aan waar tijd op staat. Het liefst in combinatie met de radio vanaf smorgens 6 uur. Dit geeft een leuk stereo effect. Er zijn locals die rondlopen met plastic zakjes bevroren limonade siroop in een klein winkel mandje die roepen de heeeele dag Frekkooooo freeeeeeekooooo, wat vers sap moet zijn.. We durven het niet aan!
Als je op een markt loopt als blanke en vraagt hoeduur de slippers zijn, durven ze met een glashard gezicht te zeggen dat het 10 dollar is. Afdingen heeft dan ook geen zin, zelfs niet als je ze uitlacht en 2 dollar bied. Echt heel raar.

Ook in een hotel zonder andere gasten willen ze nog niet in de prijs naar beneden, het is ten slotte geen seizoen, proberen waard. Nee, dan verdienen ze liever niks... Kortom het interesseert ze allemaal heeeelemaal niks!
Dit maakt het reizen hier een flink stuk lastiger dan in Azie.. Toch lukt het ons wel hoor!

Vanaf Granada hebben we een boot tochtje gemaakt langs zo´n 365 eilandjes, de meeste zijn prive eilanden van heeeele rijke amerikanen. 1 kost 9 miljoen en is incl helicopter platform en aanleg stijgers. Op 1 eiland hebben ze ooit wat apen gedumpt en nu noemen ze het monkey island, daar pakten de aapjes koekjes uit onze handen. (Net als de andere 50 toeristen) Erg gezond dieet hebben ze dus niet. Op 1 eiland hebben ze een piraten bar gemaakt met zwembad waar we lekker konden afkoelen.. NOT, water was gewoon heet! Het was druk met rijke locals die hun kinders in t zwembad laten spelen en zelf zichzelf verwennen met liters ToÑna.
Verder is Granada heerlijk voor echt BROOD, ijskoffie, pizza en pasta, genieten!
Al lopend in het centrum kwamen we een begrafenis koets tegen met mooi houtsnijwerk en mooie paarden ervoor, hoop mensen volgden lopend en fietsend. Waarschijnlijk een rijke vent geweest. Deze kruisde de parade van het circus, wat hier echt super bijzonder is. De omroep instalatie riep van alles over tijgers en tickets, artiesten zaten op de autos en de kooien van de tijgers kameel en paarden waren niet afgeschermd. Huizen stroomden leeg en iedereen nam een kijkje bij de wilde beesten.
Serieus niet lang daarna weer een hoop getoeter en geschreeuw door de straten, want iedereen moest weten dat het de Dag van de Bijbel was. We zagen politiewagens, motors, fietsen, bussen, vrachtwagens vol met mensen met de bijbel in hun hand druk zwaaiend en roepend dat we de bijbel moeten lezen. Wat een stad!
Ze hebben zelfs een organisatie voor blinden, die een opleiding tot masseur krijgen en zo hun geld verdienen. Wij zijn dus flink onderhanden genomen, meer dan een half uur voor 9 euro. Had mn ruggetje wel nodig na het sjouwen van die kilo´s..
In het museum komen we er achter dat, een pot waarvan we dachten dat het een opslag was voor bonen, een urn is! Ze maken een bolle kom met een navel erop, dit symboliseerd de buik van de moeder. Hier gooiden ze ook alle bezittingen in met het as.

Met de Ferry gingen we naar Ometepe, wat een paradijs moet zijn. Nou, de aankomst niet echt. Aan boord overleg je met een vent dat je graag een hostel wilt om 7 uur savonds in het pikkedonker stap je van boord, word je in een busje gedumpt die voor 2 dollar jou over een ´weg´ vervoerd naar een ´hostel´. Eerst hebben we een kamer met een groot bed, ik zeg ik wil 2 bedden, prima dan heb jij kamer 5. Hij liet ons de wc zien (buiten) en we komen terug, is onze kamer bezet! Ja oke oke ik regel wat.. Een hoop gesjouw later staat er een 2de bed in het kleine hokje. We zien dat het stopcontact uit elkaar valt en de ventilator het dus niet doet. Oke oke komt goed, komt de electricien langs met een schroevendraaier en een rol plakband. Na een flinke schok had hij het toch kunnen plakken haha, ongelofelijk..
Volgende plek Santa Domingo, aan het strand waar ik mijn verjaardag heb gevierd met een fransman 2 rare israeliers (1 leek op ghandi en was 3 vingers kwijt) en een australische. Ze hadden geen taart maar was wel gezellig! We hebben ook de Ojo de Agua gezien, heerlijk koel water wat een natuurlijk zwembad heeft gevormd.
We wilden ook graag Kayakken, na een hoop gezoek en prijs afspraken is het mogelijk, maar buiten het toeristen seizoen lijkt alles onmogelijk. Voor de tour begint moeten we ff heen en weer naar het tankstation, hier zien we een kleine puppy de straat op gaan. De chauffeur kon niet uitwijken of stoppen en we rijden (Vlak voor een schoolplein met 50 spelende kinderen) over t arme dier heen.. Shit! De gids kijkt opzij van ooh wat vervelend en rijd gewoon door!
Na 1 uur kayakken zien we weer een monkey island, dit keer krijgen de apen Mango, maar deze waren nogal schuw en doodeng. Toen weer een uur voor we bij een riviertje aankwamen, soort moeras. Hier hebben we zo´n 20 kaaimannen gezien, in actie al vis happend. Ook viste de gids een schildpad uit t water. Met spierpijn stappen we de boot uit..
Over de weg, die we beter kunnen omschrijven als rivierbedding zonder water en/of natuurgebied zonder bomen hobbelen we weer terug.
De boot naar San Carlos vertrekt om 6 uur savonds, dus om 3 uur hebben we al de bus naar de haven. Komen we aan, vertrekt hij pas om 9 uur! Ach, het is veranderd ja, tja.. zeggen ze dan.
Heerlijk gedineerd met de andere wachtende toeristen met noodles pringles, bier en cola..
Als buitenlander mag je alleen een 1ste klas ticket kopen en je kan ook een hangmat ophangen. Dat was ik van plan, alleen slaap je dan buiten. Het regent hier bijna elke nacht, dusss liever niet. Laat ik maar niet in details treden over onze slaap plek.... Of wel.. Ik op het 30cm brede bankje gelegen en pa confortabel op de vloer...
Nu dus in San Carlos, waar ook niks mogelijk is van wat we wilden. In het toeristen office zijn we er met google translate uitgekomen dat we naar de jungle willen, hopen dat dat goed komt!

• 04 Oktober 2014 - 00:39

Yvon:

wat een verhalen. heel leuk om te lezen en ik heb er een spijt van dat ik thuis ben gebleven

• 04 Oktober 2014 - 22:47

Marian:

Geweldig leuk om te lezen