Noord, Oost, West en met de scooter crossen! - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Tamara van der Meule - WaarBenJij.nu Noord, Oost, West en met de scooter crossen! - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Tamara van der Meule - WaarBenJij.nu

Noord, Oost, West en met de scooter crossen!

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

06 Juni 2013 | Thailand, Ko Tao

Vanuit Chiang Mai hadden we een ochtend een jeep met chauffeur gehuurd, we gingen naar een hot spring. Dit is echt geen aanrader hoor! Zo super nep heb ik nog nooit een hot spring gezien. Er werd een geiser beloofd, maar we zien een mechanische warme fontein.. Wel konden we ff bubbelen in een zwembad. Maar dit leek meer op een sauna! Het was al 37 graden buiten, maar het water nog warmer, lekker verkoelend dus. Gelukkig na deze grap reden we langs de paraplu-stad, hier maken ze nog zelf met de hand paraplu'tjes van bamboe en verven ze deze met de hand. Zag er super leuk uit en de mensen waren trots dat ze ons konden laten zien wat ze deden.
Onderweg naar het volgende stadje kregen we bus-pech. We stopten bij een garage, waar de bus weer ff opgelapt werd. Heerlijk dat iedereen hier zo rustig bij bleef, in Nederland word al gezucht als er 5 minuten vertraging is. Het was een erg schattig stadje, we waren de enige toeristen. Op een boeren terrein staan een paar schattige bungalow's en met hun mountain bikes gingen we een rondje doen. We werden hier enorm bekeken, leuke opa'tjes zonder tanden op de scooter lachten naar ons. We gingen een grot in, voor 3 euro kregen we een gids mee. (anders waren we er nu nog) In Nederland zou deze grot flink verder uitgehakt worden voor toeristen, maar wij moesten ons door claustrofobisch kleine doorgangetjes wringen. Erg gaaf om mee te maken, alleen de geur van de vleermuizenpoep (1 meter van ons vandaan) is wat minder. Om 5 uur gingen de lampen uit die sporadisch waren opgehangen, dus we moesten met de zaklamp naar de uitgang.
Op zoek naar een eet-tentje komen we een veldje tegen waar net de fitness begint, we werden aangemoedigd met ze mee te doen, dus we moesten er aan geloven. Erg grappig om dit buiten te doen! Ze bleven maar naar ons kijken en we kregen een paar toeschouwers die toevallig voorbij kwamen. Dit was natuurlijk het gesprek van de dag!
Next day heb ik Laos en Myanmar gezien, vanuit het 3landen punt. Het word gescheiden door een rivier, dus ben er niet geweest. Het staat wel op mijn (inmiddels eindeloze) lijst. We hebben in Chiang Rai in een Reggae guest house geslapen, waar de schoonmakers behoorlijk lay-back zijn, want het was behoorlijk ranzig.. Gelukkig hebben we niet betaald, want hij was de volgende ochtend zo stoned dat we konden uitchecken zonder te betalen haha. De witte tempel hebben we natuurlijk gezien, vreemd.... Maar wel mooi!
Wij wilden wat anders dan de meeste toeristen, wij gingen naar het Oosten! Met een bus 13 uur lang onderweg geweest, maar eenmaal daar waren we in een totaal andere wereld. Iedereen was nog vriendelijker dan eerst, niemand kon engels en alles was goedkoop. Yvonne en ik hebben nog nooit scooter gereden, dus wat doe je als je in Khon Kuan bent, je huurt een scooter!!! Vet eng in de stad natuurlijk, echt even wennen, links rijden... Na een tijdje reden we op t gemakje met 90 over de snelweg :) We hebben een bezoekje gebracht aan een soort zorg en welzijn HBO, een student stond (letterlijk) te springen om ons rond te leiden. Hij was zoooo trots dat we langskwamen, heel grappig. We zijn natuurlijk ook zijstraatjes van de snelweg ingegaan, toen zijn we een uur verdwaald geweest op zandweggetjes tussen mini-boerderijtjes . Gelukkig waren we net in de bewoonde wereld toen het een half uur keihard ging regenen. Gelukkig is het erg snel weer droog en meteen komt de zon weer en is het het vertrouwde 35 graden.
Om de reis af te sluiten wilden we 2 dagen met olifanten werken, maar dit is veeeeel te duur, dus zijn we naar een eilandje in het Zuiden gegaan. Dit hadden we niet echt goed gepland, dus hadden we de laatste boot gemist. In het kust plaatsje was savonds wel een erg leuk restaurantje open, waar alleen de locals zaten. ( misschien omdat er een mega rat onder de tafels door liep, niet te vergeten de olifant die langs loopt) Hier kregen we een soort bbq op tafel, hete kolen binnenin, met een schaaltje rondom voor soep, met een bol rooster voor vlees.
Op de boot de volgende dag hebben we heerlijk op het dek een tukkie in de zon gedaan, op het eiland meteen naar het strand gegaan, we waren er behoorlijk aan toe! Het diner haalden we bij de supermarkt, omdat het anders suuuper duur was (voor Thailand). Wel aten we bij het stand natuurlijk. De volgende dag was gepland met een snorkel trip, met de boot naar 4 plekjes met superveel visjes en 1 exclusief eiland. We hebben echt tussen 100 vissen gezwommen, ze aten je gelukkig niet op, maar ze vonden je nogal interessant. Op het eiland ging de hele groep in de schaduw liggen voor 2 uur, wij gingen nog ff snorkelen en naar het view point klimmen.
Hierna halve wereldreis terug naar Bangkok, waar we het nachtleven ingingen, omdat we snachts naar het vliegveld moesten. We zijn uitgenodigd voor een Ping-pong en Ladyboy show, toch beleefd afgewezen. Met het netste uit onze backback gingen we met een duitse jongen naar DE bar van Bangkok. De Hangover 2 is daar ook geweest, de Moon bar :) De hoogste op verdieping 61 was gesloten, maar vanaf de 52ste verdieping hadden we ook flink uitzicht over de hele stad, erg gaaf :D!! Met dit als afsluiter vertrokken we naar het vliegveld. We vlogen naar HEL (helsinki) en toen naar AMS.
Ik had nog wel 3 weken kunnen blijven, maar helaas, het zit erop.

Alvast maar weer bedenken... What's next!?